أنت هنا

5 ربيع الثاني 1435
المسلم/متابعات

بثت قناة الجزيرة الفضائية تسريبًا جديدا منسوبًا للمشير عبدالفتاح السيسي وزير الدفاع والإنتاج الحربي بمصر، يحذر خلاله من استخدام القوة العسكرية في التعامل مع أهل سيناء.

 

وقال السيسي في التسريب: "أنا عايز أقولك أنت مش متصور وأنت ظابط جيش إن بمنتهى البساطة أجى على رفح والشيخ زويد وأروح محاصرها ومفجر المباني الموجودة فيها، مش مشكلة إننا نعمل كدة.. رفح والشيخ زويد أعمل حصار وأخرج السكان والـ100 بيت دول يتنسفوا ممكن نعمل كدة".

 

وأضاف: "حد ضرب نار وطلع قدام النار 100 نار، طلع اثنين ثلاثة أبرياء كدة انت بتشكل عدو بينك وبين ابن بلدك وبقى في تار بينك وبينه، الشق الأمني بالتواجد مش بالقتال خلي بالك الكلام دة بنقوله مع بعض بالتواجد مش بالقتال".

 

وتابع: "ماهى دبابة واحدة ورشاش واحد قادر يعملك حاجات كتير بس دول في الآخر أهلك وناسك ولازم نستدعى حالة انفصال الجنوب في السودان بدأت من 50 سنة، والضغط بتاع الرأي العام كان حاكم حتى لو دة ضد مصلحة الأمن القومى على المدى الطويل وكانت النتيجة إيه".

يشار إلى أن بعض أهالي سيناء قد شكوا بأن الجيش المصري مؤخرا قد قام بتدمير منازلهم في حربه التي يشنها على مسلحين في المنطقة.